Sunday, August 03, 2014

Hukum Tatu & Cara Buang Tatu : Tattoo Removal Is Painful !!

Assalamualaikum.

Pernah buat tattoo (dalam Islam xboleh buat tattoo ok) ? Macam mana cara nak buang tattoo ? Huhu...kena lah tengok video ni, nampak tak sakit langsung. Tapi katanya sakit gile wei...So pada sesiapa yang pernah buat tattoo tu, silalah buang ya. :-)

tatu / tattoo 


Cara Buang Tatu / Tattoo & Hukum Tatu  {Video}
bravo kat mat yousef ni ! :) 



Hukum tatu / tattoo dalam Islam.


Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-86 yang bersidang pada 21 – 24 April 2009 telah membincangkan Hukum Bertatu Mengikut Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa di dalam Islam hukum bertatu iaitu pembuat tatu dan orang yang meminta dibuat tatu adalah haram. Oleh itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa orang yang telah bertatu wajib bertaubat dan menyesal serta menghilangkannya dengan menggunakan kaedah teknologi yang sedia ada jika tidak mendatangkan sebarang kemudharatan.
Walau bagaimanapun, sekiranya ia mendatangkan kemudharatan pada diri dan nyawa, maka ia boleh dibiarkan dan dimaafkan. Bagi orang yang bertatu dan tidak sempat menghilangkannya setelah meninggal dunia, maka tatu tersebut tidak wajib dihilangkan kerana ianya akan menyeksa mayat tersebut.


Keterangan/Hujah: 
  1. Hukum tatu adalah jelas dilarang dalam Islam. Ini berdasarkan kepada Hadith Rasululllah s.a.w. yang bermaksud:
    Daripada Ibnu Umar R.Anhuma, sesungguhnya Rasulullah S.A.W bersabda “ Allah melaknat perempuan yang menyambung rambut dan minta disambungkan rambutnya, perempuan yang membuat tatu dan yang meminta dibuat tatu.” (Riwayat al-Bukhari)
  2. Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya al-Halal wa al-Haram fi al-Islam mengatakan bahawa bertatu di badan adalah perbuatan yang dilaknat oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadithnya bermaksud :
    Rasulullah s.a.w. melaknat perempuan yang mentatu dan minta ditatu, dan yang mengikir gigi dan yang minta dikikir giginya”. (Riwayat al-Thabrani) 
  3. Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Minhaj fi Sharh Sahih Muslim menyatakan bahawa hukum bertatu adalah haram kerana perkataan laknat dalam hadith Rasulullah S.A.W. menunjukkan pengharaman perbuatan tersebut. Di samping itu juga, tempat yang ditatu tersebut akan menjadi najis.
     
  4. Islam tidak memberatkan umatnya. Kaedah yang digunakan iaitu sekiranya sesuatu yang dilakukan itu boleh mendatangkan bahaya dan mudharat pada diri, maka ia perlu dielakkkan. Kaedah ini juga terpakai bagi seorang muslim yang bertatu dan telah bertaubat daripada perbuatan tersebut.
     
  5. Banyak cara diperkenalkan untuk menghilangkan tatu dan orang yang memakai tatu perlu berusaha untuk menghilangkannya dan menggunakan cara yang tidak membahayakan diri dan nyawa mereka.
     
  6. Mereka yang bertatu tetapi telah menyesal dan bertaubat dari perbuatan tersebut tetapi tidak boleh menghilangkannya dengan cara yang selamat, boleh melakukan ibadat solat dan ibadat-ibadat yang lain.


Rumah Untuk Disewa : Bangi, Taman Bangi Avenue (Ogos/September 2014)

Rumah Untuk Disewa (BARU) !!
Kemasukan bulan Ogos / September 2014 !!


Untuk Muslims sahaja. (bujang/students/keluarga)

Lokasi : Bangi
Alamat :  No.36, Jalan Bangi Avenue 1 / 7a, Taman Bangi Avenue, 43000, Kajang, Selangor. 

*Bangi Avenue new strategy location. Surrounding with college and university.
*link with North-South Highway, Kajang-Seremban Highway (LEKAS)
*beside with Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota*2 minute exit to Putrajaya and Cyberjaya 
*Near to amenities:playground, Petrol station, shop lots, UKM.etc.
*15 min to Kajang & Semenyih
*10 min to Nilai & Bangi
*different units to choose

Sewa : RM1500.00
Deposit : 1 + 1 + RM200 (api/air)

Contact owner : En. Aizudeen 0179891357

Facilities

  • 1) Jogging Track
  • 2) Mini Market
  • 3) Playground
  • 4) 24hr Security
  • 5) restaurant


















map : 

Islamic Event : Make My Best Day The Day I meet You.


Ya Allah , make my best day the day I meet you :,)

Fouseytube : Haram!


You drink?
Yes bro.
You smoke?
Yes bro.
But you dont eat pork?
Astaghfirullah..im muslims bro!!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed by Alieff Artwork