Monday, April 12, 2010

Cara Jawab Azan.

Selalunya kita masih lagi beromong-omong kosong gitu bila dengar azan kan? Aku pun terkadangnya begitu, lagi-lagi time kusyuk tengok Melodi. Azan zohor pun berkumandang...tapi masih lagi nak tengok gosip hangat bajet cool lah Melodi tu mengaibkan orang sana-sini...huh. Aku pun menonton dengan rasa bodohnya mengikuti rancangan terbabit...

Bukan nak cerita tentang Melodi penuh kontroversi tu, tapi nak korang tahu yang kita perlu jawab Azan bila ia berkumandang. Hayatilah Azan, dan jawablah Azan. Bila habis Azan, jangan lupa baca doa habis Azan tu. Kalau nak buat doa hajat ape-ape...doalah ketika habis azan tu...
Sebab kenapa kita kena senyap dan jawab Azan ... : 
  • Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika Azan, Jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. 

Ada 4 adab ketika Azan berkumandang, kita sering buat-buat tak tahu. Jom berubah weh, aku tak nak bila dah mati esok Allah kelukan lidah nak ucap kalimah syahadah... : 
  • Jangan berbual, berborak, bergelak ketawa !
  • Off / mute TV, Radio, MP3, MP4, VideoGame, PS3, Xbox ... !
  • Jawab Azan !
  • Segera ke Masjid bagi yang lelaki, dan segera solat bagi perempuan !
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed by Alieff Artwork