Thursday, December 15, 2011

Suami Tanggung Dosa Isteri .

Isteri aku seksi, mestilah aku bangga kan. Sebab aku yang tanggung dosa isteri aku, pedehal beb? Hahaha

Topik best ke ? Okay, ape ceritanya kalau dosa isteri sumua suami yang tanggung? Bende ni cambest je dengar kan? Bagi aku laa..tak tahu lak bagi korang kan. Hehe. So nyata kat sini yang besar betul tanggungjawab suami ni. Dosa orang lain pun dia kene tanggung free of cas. Terror kan?

Macamana kalau suami bagi isteri pakai pakaian dedah tetek tu? Macamana kalau suami bagi isteri buat tatu kat badan ke? Macamana kalau suami bagi isteri tak pakai tudung dan kaler rambut kaler pink? Macamana kalau suami bagi isteri pakai leggings nampak alur bahagian sulit? Cambest tak kalau semua dosa tu suami yang tanggung?

Tanggapan aku salah !! Bukan senang senang seorang suami tu nak tanggung dosa isteri. Ada situasi yang tertentu yang kita kena tahu pasal tanggungan dosa suami isteri ni. Cuba korang baca betul-betul quote kat bawah ni :

KES PERTAMA
Isteri dan suami tahu kewajipan tutup aurat, tapi si suami dgn selamba je xlarang isteri dia dedah aurat di khalayak ramai..dlm kes ni, suami berdosa, isteri pun berdosa, andai kata nilai dosa tu 100, isteri dapat 100 dosa, suami pun dpat 100 dosa pasal xlarang isteri dia dedah aurat..

KES KEDUA
Isteri dan suami tahu kewajipan tutup aurat,si suami dah larang isteri dia dedah aurat di khalayak ramai, tapi isteri dia degil xmau ikut ckp suami dia..dlm kes ni, suami lepas dari dosa, isteri sahajar yang berdosa...

KES KETIGA
Hanya suami tahu kewajipan tutup aurat,isterinya xtahu yg tutup aurat tu wajib.. tapi si suami dgn selamba je xckp atau xbgtau kat isteri dia bahawa dedah aurat di khalayak ramai tu berdosa..dlm kes ni, suami berdosa dan tanggung dosa isteri, isteri xkena dosa, pasal si suami xajar isteri dan isteri tu mmg xtahu...

KES KEEMPAT
Isteri dan suami tahu kewajipan tutup aurat,si suami dah larang isteri dia dedah aurat di khalayak ramai, tapi isteri dia degil xmau ikut ckp suami dia..depan suami dia tutup aurat, tapi belakang suami dia dedah aurat dlm kes ni, suami dah lepas dari dosa, pasal suami xtahu isterinya xtutup aurat bila suami xde.. dlm kes ni, isteri je yg berdosa...- Sumber

Ini pula jawapan yang diberi oleh seorang ustaz berkenaan tanggungan dosa si suami terhadap isteri : Suami merupakan ketua rumahtangga, dan suami bertanggungjawab untuk memberikan segala nafkah kepada isterinya. Di antara tanggungjawab yang penting ialah memberikan didikan agama kepada isteri dan anak-anaknya supaya tidak berlaku perkara-perkara yang dilarang oleh Islam di dalam rumahtangganya.

Segala dosa yang dilakukan oleh isteri dan anak-anaknya akan ditanggung oleh mereka sendiri dan tidak dipertanggungjawabkan kepada suami atau orang lain. Suami atau ayah hanya menanggung dosa kecuaiannya sahaja kerana tidak mendidik isteri dan anak-anaknya ke jalan yang benar iaitu Islam - Sumber.

So amacam korang kat luar sana? Aku rasa sesama lah kite jage dosa pahala kita masing-masing kan. Tapi kalau dah nama pun suami, tolonglah jaga isteri betul-betul, didik dan pimpinlah isteri ke arah yang lebih baik. Ok gua chow dulu ! Esok Mournday !



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed by Alieff Artwork