WE ARE BLOGGERS UNITED

Monday, December 17, 2012

Solat Dhuha : Cara Buat Solat Dhuha.

Assalamualaikum warahmatullah ..

Hello ! Ape khabar semua :) Mak selalu pesan.. kalau ada waktu terluang siang hari..sebelum pukul tengahari tu buat lah solat dhuha...thanks mak sebab selalu pesan kat anak dia ni :) sayang nye pada anak anak dia kan...ata mak lagi, solat dhuha ni solat yang berat. Maksudnya tak ramai orang yang nak buat solat ni sebab malas...

Marilah kita ringan ringankan diri buat solat dhuha ni okay :) Benda lain kita boleh menghadap lama berjam jam...spend waktu dengan Allah sekejap dua rakaat pun tak mau ke :( sekejap e tak lama pun kan...insyAllah...sama-sama meperingati ok :)



printscreen dari mesej my mom..kalau pegi mana-mana waktu siang tu memang akan dapat mesej dari mak..
love you mak.. :)



Solat sunat Dhuha ini dikerjakan pada ketika sedang naik matahari (anggaran 8.00 pagi hingga 11.00 pagi).

Solat sunat Dhuha ini dilakukan sebanyak 2 rakaat. boleh juga dilakukan sebanyak 4, 6, 8 sehingga 12 rakaat dan setiap dua rakaat satu salam dan boleh juga setiap 4 rakaat satu salam.



Cara melakukan solat Dhuha:

a) Bacaan niat solat sunat Dhuha Ertinya: ” sahaja aku solat sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala”.
b) Bacaan rakaat pertama surah Al-Fatihah dan As-Syam (surah pendek pun boleh tapi baca ni lebih afdal)
c) Bacaan surah rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Ad-Dhuha
(surah pendek pun boleh tapi baca ni lebih afdal)
d) Setelah selesai salam, lalu membaca doa
maksudnya;

 Surah
Ad-Dhuha :)


 Surah
As-syams :)


Doa Solat Dhuha...
printt pon bley :)



“Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.



Kelebihan Solat Dhuha :

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:

” Barangsiapa yang melakukan solat Dhuha membaca rakaat pertama surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali, dan pada rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 10 kali, nescaya ia mendapat kerelaan Allah Yang Maha Besar.” (HR. Anas B Malik). ” Barangsiapa yang mengerjakan solat Dhuha dengan terus menerus, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan.” (HR Tirmizi)


 ” Rasullullah S.A.W bersabda: setiap pagi masing-masing persendian/ruas tulang daripada kamu sedekah, dan setiap bertasbih sedekah dan setiap tahmid (ucapan Alhamdulillah) itu sedekah, dan setiap ucapan takbir itu sedekah, dan menyeru dalam kebaikan sedekah, dan melarang dari perbuatan jahat itu sedekah, dan sebagai ganti semua itu, cukuplah dengan mengerjakan solat Dhuha dua rakaat.” 

boleh juga save image ni :)


 ok babai ! Assalamualaikum ! :)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed by Alieff Artwork